Asser coureur Dion Otten rijdt volgend seizoen WK op Kawasaki. ‘Het wordt een heel avontuur’

Gepubliceerd:
Assen – Het was kort dag, maar het is gelukt. De jonge motorcoureur Dion Otten rijdt volgend seizoen op een Kawasaki Ninja 400 in de World Supersport 300. Dat betekent een flinke stap voorwaarts in de motorsportcarrière van de nog maar 15-jarige Assenaar.
vorige
  • Een dolblije Dion Otten bij de Kawasaki-motor.  - © Edwin Otten
    Een dolblije Dion Otten bij de Kawasaki-motor. - © Edwin Otten
volgende

Dion Otten maakte vorig jaar tijdens zijn debuut in de Internationale Deutsche Meisterschaft (IDM) Supersport 300 direct furore. Mede dankzij een ijzersterk optreden in de tweede helft van de competitie eindigde hij als tweede in het eindklassement en mocht Dion zich Nederlands kampioen in de Supersport 300 noemen.

Visitekaartje

Dat trok de aandacht van onder meer Kawasaki Benelux, vooral omdat het 15-jarige talent concurrenten van 18, 19, 20 jaar achter zich liet. Dion: ‘De IDM was voor mij een ideaal visitekaartje om me in de kijker te rijden. Ja, ik wilde hogerop, want ik wil me elk jaar verbeteren. En als Kawasaki dan komt met een mooi contract… ’

Om die verbintenis rond te krijgen moest Team Otten – met vader Edwin Otten als manager van Dion en Ronald Helder – het budget wel rond te zien krijgen. Een aanzienlijk bedrag. Dion: ‘Tja, talent alleen is niet genoeg in de motorsport, er komt behoorlijk wat geld bij kijken. Het is niet zoals met voetbal, een paar voetbalschoenen en je bent klaar.’

Speuren naar sponsors

Dus was het de afgelopen maanden speuren naar sponsors. Bijna leek Team Otten de handdoek in de ring te moeten gooien, want er kwam eenvoudig te weinig geld op tafel. De carrière van Dion dreigde te stranden. 

Zelf is Dion er nog redelijk nuchter onder. ‘Natuurlijk zou ik daar enorm van balen. Zo moeten stoppen zou echt een drama zijn. Ik en ook mijn ouders hebben heel veel gedaan en gelaten voor mijn racecarrière. Aan de andere kant: er is meer dan alleen racen, ik heb natuurlijk ook nog een privéleven. Toch wilde ik dolgraag verder, want racen is mijn passie.’

Dolblij

Uiteindelijk viel alles op de valreep op z’n plek. Het lukte Team Otten om voldoende euro’s bij elkaar te krijgen om het contract met Kawasaki te kunnen tekenen. Dion: ‘En daar ben ik uiteraard dolblij mee. Er is lang gesproken met sponsors. Van der Valk Hotel Assen, Klok Onderhoud – en Afbouwgroep Assen en hoofdsponsor Otten Infra uit Wapse zorgden voor de positieve ommekeer. Maar natuurlijk wil ik ook alle andere sponsors enorm bedanken dat ze achter me zijn gaan staan.’

Edwin Otten: ‘Maar we zijn er nog niet helemaal, we zijn nog steeds op zoek zijn naar sponsors met een warm hart voor de motorsport voor het laatste stukje budget. Grote of kleine bedragen, alle support is keihard nodig.’

Avontuur

Een WK rijden is een stuk groter dan een EK, zoals de IDM wordt gezien. Dion: ‘Het wordt een heel avontuur volgend seizoen. Nieuw team, nieuwe motor, nieuwe mensen om me heen. Het zal ook allemaal een stuk professioneler zijn. In het WK-circuit stap je bijvoorbeeld niet zomaar de tent van een concurrent binnen, haha.’

Om die WK-status waar te maken bij de World SS 300 rijdt Dion komend seizoen ook in Qatar. ‘Dat is allemaal heel spannend natuurlijk. Net zoals ik me verheug om in het Kawasaki-team te rijden met Scott Deroue en Robert Schotman. Deze coureurs hebben veel WK-ervaring, van hen kan ik nog veel leren.’

Wennen

Want leren, besluit Dion, staat volgend jaar voorop. ‘Je kunt niet van me verwachten dat ik – net als in de IDM – meteen even van voren rij. Het wordt sowieso wennen aan mijn nieuwe motor. In vergelijking met de Honda waar ik vorig seizoen op reed is de Kawasaki-motor lichter met iets smallere banden. Ik zou graag in de top-10, misschien top-5 meerijden, maar eerst maar eens kijken hoe het allemaal gaat straks. Als ik maar het gevoel heb dat ik me blijf ontwikkelen, dat is het belangrijkste.’

Tekst: Robbert Willemsen