Waterstof raceauto op Gamma Racing Day

Gepubliceerd:
Assen - Tijdens de Gamma Racing Day op 18 en 19 augustus gaat het studententeam Forze van de TU Delft weer mee racen in de Sportklasse van de Supercar Challenge. Hier zullen de studenten met hun zelf ontwikkelde en 100% schone waterstof raceauto racen tegen de conventionele benzineauto’s in deze raceklasse. Vorig jaar hebben de studenten ook meegereden in deze klasse maar gingen ze nog niet voor de winst, dit jaar is de auto geavanceerder dan ooit en kijken de studenten uit naar een zeer spannende race.
vorige
  • 0 - © Forze Delft.
    0 - © Forze Delft.
volgende

Al meer dan 11 jaar lang is het team bezig om de ultieme waterstof raceauto te bouwen om zo de potentie van waterstof te laten zien. Het team is begonnen met het bouwen van karts aangedreven op waterstof en is in al die jaren snel doorgegroeid. De huidige auto doet op geen enkel vlak onder aan benzineauto’s en mag meerijden in de Supercar Challenge op het TT Assen circuit. Vorig jaar heeft het team voor het eerst tegen conventionele benzine raceauto’s opgenomen in deze race. Van deze race heeft het team veel geleerd en het vormde de basis tot de ontwikkeling van hun nieuwste auto: Forze VIII. Een jaar lang hebben de studenten verbeteringen doorgevoerd en met een nieuw bodywork, nieuwe waterstof tanks en nog vele andere verbeteringen is het team klaar voor de Supercar Challenge om te laten zien dat uitstootvrij rijden ook nu al mogelijk is.

Weinig geluid

De raceauto zal in tegenstelling tot zijn concurrenten met weinig geluid langs de tribune rijden. Aan boord van de auto zit een brandstofcel, deze maakt van waterstof en zuurstof elektriciteit. De waterstof wordt meegenomen in 2 tanks in de auto en de benodigde zuurstof haalt de auto gewoon uit de lucht tijdens het rijden. Het enige dat uit de uitlaat komt is water en met de zelf opgewekte elektriciteit worden de elektromotoren aangedreven. Hoewel er meerdere waterstofauto’s beschikbaar zijn voor consumenten is de Forze VIII de enige raceauto op waterstof ter wereld die meedoet aan races.

Het grote voordeel van waterstof ten opzichte van een batterij is dat je in 5 minuten weer bijgetankt hebt waarmee gemakkelijk 600 km gereden kan worden. Tankstations zijn er op dit moment nog weinig maar er wordt hard gewerkt aan deze infrastructuur en de voorspelling is dat er in 2025 een landelijke dekking is.

Over Forze

Forze is een dreamteam van de TU Delft en het enige studententeam ter wereld dat werkt met een high-power brandstofcel. Het team bestaat uit ruim vijftig studenten van verschillende faculteiten, van luchtvaart- en ruimtevaarttechniek tot industrieel ontwerpen. Hun missie is om het algemene publiek en industrieën te inspireren met hun zelf ontwikkelde technologie op het gebied van waterstof. Door het ontwerpen, ontwikkelen, bouwen en racen van state of the art voertuigen, demonstreren zij hun kennis en kunde. Dat is waar een dreamteam van de TU Delft om draait: leren en innoveren, zodat we de grenzen van technologie weer een klein stukje verleggen. Voor meer informatie, zie: www.forze-delft.nl.