Ondernemers presenteren TT SpeedWorld: elektrisch racen, grote kartbaan, indoor racing en TT Hotel

Gepubliceerd:
Assen - Drentse ondernemers, die zijn afgehaakt bij TT World op de Toeristisch Recreatieve Zone op het TT-terrein in Assen, presenteren woensdag een plan om bij het circuit een attractiepark rond snelheid te ontwikkelen onder de werknaam TT SpeedWorld.
vorige
  • Henk Ziengs - © TT Plaza / YouTube
    Henk Ziengs - © TT Plaza / YouTube
volgende

Onderdelen van het plan zijn elektrisch racen, de grootste kartbaan van de wereld, een kombaan voor racen op fietsen, elektrische bikes, indoor racing voor jong en oud en een TT Hotel.

Snelheid en amusement

Initiatiefnemer Henk Ziengs: ‘We zijn heel enthousiast geworden van de mogelijke komst van de Formule 1 Dutch Grand Prix. Daar staan wij  vol achter. Het heeft ons geïnspireerd om verder te denken wat Assen de wereld te bieden heeft rond snelheid en amusement. Het zou zonde zijn als de Formule1 maar een paar dagen per jaar publiek oplevert. Het TT SpeedWorld attractiepark zal onze regio structureel toerisme opleveren.’

Het TT Circuit heeft twaalf racing-dagen, vanwege de geluidsbelasting. Elektrisch rijden is supersnel en stil, aldus de initiatiefnemers. Elektrisch en op waterstof rijden en racen is volgens hen bovendien duurzaam en dit vinden zij het moment om 365 dagen per jaar publiek te trekken met zelf racen op een elektrisch en duurzaam attractiepark en mooie races op het circuit.

Zelf ervaren

Ondernemer Peter van Dijk uit Emmen: ‘Mensen willen niet alleen meer naar racing kijken, maar dit ook zelf ervaren. De populairste attracties ter wereld gaan om snelheid, dat trekt bezoekers. Naast racen op het circuit is racen op een echt grote kartbaan, zowel indoor als outdoor, traditioneel en elektrisch hartstikke mooi.’

‘Snelheid gaat niet alleen om vier wielen, we willen ook de link naar fietsen, e-bikes en elektrisch motorracen maken. Drenthe wordt de groenste provincie voor alles met twee en vier wielen. De plannen voor de ski-helling sluiten perfect aan: ook dat is snelheid. TT staat voor Tourist Trophy, het wordt tijd om ons echt op toerisme te gaan richten,’ meent Lammert de Wit van TT Plaza.

TopDutch

En Gerard de Boer, campagneleider van TopDutch. ‘Mensen associëren de Formule 1 vaak met milieuvervuiling. Echter, alle innovaties om auto’s efficiënter te maken, komen voort uit de Formule 1. Bij de Formule 1 wordt die kennis toegepast om met zo weinig mogelijk brandstof en gewicht zo snel mogelijk te kunnen rijden, en de auto-industrie past deze kennis toe om onze auto’s schoner te maken. De Formule 1 heeft elektrisch rijden al omarmd, omdat het sneller en efficiënter is dan benzine. Ook de autosport gaat vergroenen, kijk naar de Electric GT die op TT Assen binnenkort losgaat.

Dick Huisman, opleidingsmanager van het TT Circuit zegt dat ook het onderwijs enthousiast is over de plannen. ‘TU Delft, TU Twente en de RuG zijn bijvoorbeeld bezig met onderzoek naar elektrische en waterstofsystemen. TT SpeedWorld kan met onder andere kartbanen en het TT Instituut Drenthe college de nieuwe Max Verstappens en autotechnici opleiden.’

Omslag

Paul Harms van Mobility Service Nederland wijst erop dat de auto-industrie een enorme omslag naar duurzaam rijden maakt. ‘Er wordt geïnvesteerd in innovatie en testen. TT SpeedWorld is de perfecte plek om te ontwikkelen, en om zich te vestigen met innovatiewerkplaatsen en experience centers, want showrooms hebben hun beste tijd gehad.’

Drenthe, zo zeggen de planmakers, mist een dag-attractie. Zij hebben berekend dat het TT SpeedWorld themapark structureel twee tot drie miljoen bezoekers per jaar kan trekken. ‘Gewone attractieparken hebben een achterland van zo’n 200 kilometer omtrek. Voor Formule 1 racing en een racing attractiepark is het achterland zo’n 5 tot wel 8 uur rijden, dus is er een veel groter potentieel publiek.’

Springplank

‘Het doel is niet de F1, de F1 is een springplank naar het ontwikkelen van een dag attractie. Stel dat het lukt om deze mensen twee tot drie dagen in de regio door te laten brengen. Dit geeft de regio en de binnensteden een impuls voor horeca, hotels en winkels. ‘Geweldig voor onze bedrijven en geweldig voor de werkgelegenheid’, aldus Gerard Kremer, voorzitter van MKB Noord.

Henk Ziengs zegt blij te zijn dat de provincies Friesland en Groningen en steden zoals Leeuwarden, Groningen en Emmen zich al achter de komst van de Formule 1 Grand Prix naar Assen geschaard hebben. ‘TT Circuit, TT World, TT Hotel, TT Plaza, TT Casino, TT Hal en het TT instituut hebben enthousiast op ons plan gereageerd.’

Niet praten maar doen

‘We denken’, besluit Ziengs, ‘dat het ontwikkelen van een amusementspark de keuze om de Formule 1 in Assen te laten landen stimuleert. We zijn als ondernemers niet van het praten, maar doen. Wij willen snelheid maken! Daarom hebben we als ondernemers budget vrijgemaakt voor de uitwerking van dit plan.’

Lees ook: IJscomplex, OutleTT en TT World trekpleisters TRZ