‘Een echte BOCK heeft ballen!’

Gepubliceerd:
Groningen / Hoogeveen / Emmen - Met uiteraard een harde knal klonk vanochtend de aftrap voor de campagne ‘Een echte BOCK heeft ballen’ in het NoordLease Stadion in Groningen.
vorige
  • Atrap BOCK-campagne. - © Martini Ziekenhuis / persfoto
    Atrap BOCK-campagne. - © Martini Ziekenhuis / persfoto
  • Atrap BOCK-campagne. - © Martini Ziekenhuis / persfoto
    Atrap BOCK-campagne. - © Martini Ziekenhuis / persfoto
volgende

Na de ‘BOCK-bal-presentatie’ door burgemeester Karel Loohuis van Hoogeveen deden gemeentebestuurders Pieter Smit (Oldambt), Jaap Hijma (Ferwerderadiel) en Eric van Oosterhout (Emmen) samen met hem en vele andere betrokkenen bij het carbidschieten in het Noorden, de letterlijke aftrap voor de campagne voor veilig carbidschieten tijdens de jaarwisseling.

De BOCK-campagne is gericht op veilig carbidschieten in Noord-Nederland. BOCK staat voor Bewust Oplettende Carbid Knaller. Een BOCK is onmisbaar bij de traditie van carbidschieten: de BOCK weet er een veilig en gezellig oud en nieuw feest van te maken door de vijf tips van de BOCK-campagne te kennen en uit te voeren.

Een voetbal in plaats van een melkbus

Het motto van deze derde campagne is ‘Een echte BOCK heeft ballen!’ en vraagt de schutters een voetbal te gebruiken in plaats van de deksel van de melkbus. De gemeenten in Noord-Nederland omarmen de BOCK-campagne dit jaar opnieuw. Om BOCK'ers op weg te helpen in het veilig knallen, verspreiden de gemeenten de komende weken naast de flyers, maar liefst 1500 BOCK-ballen onder de carbidknallers.

'Carbidschieten is een prachtige traditie die naast het vertrouwde knallen zorgt voor gezelligheid tijdens de jaarwisseling. Een traditie die we willen behouden voor de komende generaties. Daarbij is het van groot belang dat het carbidschieten (vanaf de eerste keer) op een veilige manier gebeurt. Helaas vinden er jaarlijks nog steeds (ernstige) ongevallen plaats. Deze ontstaan vaak door onwetendheid en/of het nemen van onnodige risico’s. De BOCK-campagne draagt bij aan het verkleinen van de risico’s', aldus de betrokkenen.

Brandwondencentrum

De BOCK-campagne startte eind 2015 op initiatief van het Brandwondencentrum Groningen van het Martini Ziekenhuis, Brandweer Drenthe en Stichting Carbidschieten Drenthe. De Nederlandse Brandwondenstichting ondersteunt de campagne sindsdien. Inmiddels werken alle gemeenten en de drie veiligheidsregio’s in het Noorden mee en zijn ook particuliere en commerciële partijen nauw betrokken bij de campagne.