Het wordt Zandvoort

Gepubliceerd:
Column - Zandvoort krijgt de Formule 1, als de organisatie daar het financiële plaatje rond krijgt en garant kan staan voor de noodzakelijke aanpassingen van het circuit voor de eerste race, het liefst al gereden in 2020. Assen staat op de reservelijst voor een Dutch Grand Prix, mochten prins Bernhard en de zijnen daar niet in slagen.
vorige
  • © AC.nl
    © AC.nl
volgende

Die stelling durf ik wel neer te leggen, nadat ik de afgelopen dagen alle informatie absorbeerde na de inmiddels beruchte berichtgeving in de Telegraaf afgelopen weekeinde.

Prins Bernhard had een brief gekregen van Formula One Management Limited (FOM), met de wens de Dutch Grand Prix in ‘Amsterdam Beach’ te houden. Want hoewel hij verder niets over de inhoud mocht zeggen, zo verklaarde ‘prins vastgoed’ maandag in het sportprogramma Peptalk, was de glimlach veelzeggend. Ook presentator Jack van Gelder – die onder strikte voorwaarden de brief had mogen lezen - was zeker van zijn zaak en datzelfde geldt voor de altijd goed geïnformeerde  Telegraaf-journalist Jaap de Groot, die niet voor niets de chocoladeletters van stal haalde.

Let wel: het is de wéns van de eigenaar van de Formule 1. En dat is niet zo vreemd, want de focus van FOM was aanvankelijk gericht op een stratencircuit in Rotterdam of Amsterdam. Toen de havenstad net als de hoofdstad afhaakte, kwamen de circuits in Zandvoort en Assen serieus in beeld. Waarbij Assen qua faciliteiten op alle fronten een voorsprong heeft op de kustplaats.

Maar dat lijkt niet doorslaggevend te zijn.

Kijk, de formule 1 is de harde porno van de autosport. Het draait bij FOM dan ook om twee dingen als een potentiële organisatie in beeld komt: het moet marketingtechnisch interessant zijn (bijvoorbeeld Vietnam om de Aziatische markt te bestrijken en Nederland met het wonderkind Max Verstappen) én het moet sexy beelden opleveren. Zandvoort is bestempeld als ‘Amsterdam Beach’ (weten die buitenlanders veel) en FOM watertandt nu al van idyllische beelden van supersnelle bolides die langs de duinen razen, met op de achtergrond de zee.

Met de F1-historie is Zandvoort de ‘come-back kid’ onder de circuits en hé: de circuiteigenaar is ‘Royalty, for Gods sake!’ Het promotieplaatje kan voor FOM niet mooier. Daar kan geen column van Youp of #HupAssen tegenop.   

Infrastructuur? Verkeersinfarcten? Dat zal ze in Londen een zorg zijn, dat regelt men daar maar lekker lokaal.

De inspanningen van Jos Vaessen en Lee van Dam - de voorvechters van de F1 in Assen - ten spijt: prins Bernhard heeft Heineken al in zijn broekzak, de lijntjes naar veel grote geldschieters in het rijke westerse achterland zijn kort én hij stapt als Oranje-telg gemakkelijk binnen bij de politiek in Den Haag, die mee zal moeten doen om Max voor eigen publiek te laten rijden. Bernhard gaf bij Peptalk aan ‘uiteraard allang bezig te zijn’ met de F1-race, en zei in staat te zijn de laatste stappen op korte termijn te zetten. Mits dus de financiën rondkomen.

Lukt dat onverhoopt niet, heeft FOM met Assen een klant en klaar initiatief achter de hand waar snel zaken kunnen worden gedaan. Want het enige dat wél zeker lijkt voor FOM, is dat in het land van de toekomstig meervoudig wereldkampioen hoe dan ook een Grand Prix moet komen.

Robbert Willemsen

vorige
  • Max Verstappen
    © Red Bull Media House
volgende